خرید بازی تاکسيراني، مرهم يا زخم ناسور مديريت شهري؟!

کلانشهر تهران با ازدحام جمعيت و ترافيک کلافه کننده اش همواره محور دغدغه برنامه ريزان و مسوولان حوزه شهري بوده است.   
به گزارش ایرنا، روان سازي ناوگان حمل و نقل عمومي و راه اندازي شبکه تاکسيراني خصوصي از نسخه هايي است که در سالهاي اخير براي کاستن از بار ترافيکي تجويز شده است؛ نسخه اي که به قصد التيام زخم ناسور ترافيک و نماندن مسافران در خيابان هاي پايتخت تجويز شد. بر اساس آمار موجود در ستاد ساماندهي مسافربرهاي شخصي، 50 هزار نفر در بخش نوسازي تاکسي هاي فرسوده اقدام کرده اند.
با گذشت سه سال از اجراي اين طرح، پرونده ساماندهي تاکسي هاي فرسوده در تهران همچنان باز است و بسياري از تاکسي هاي نوسازي شده هنوز شماره گذاري نشده است.
اگرچه تعدادي از خودروهاي فرسوده تاکسيراني نوسازي شده است اما به گفته شهروندان تهراني هنوز در برخي روزها همچون روزهاي باراني براي يافتن تاکسي خالي با مشکلات متعددي مواجه هستيم؛ بطوريکه تاکسي ها فقط مسافران را بطور دربستي جابجا مي کنند.
صف هاي طولاني در حاشيه خيابان ها به اميد يافتن تاکسي خود بر ترافيک سرسام آور پايتخت مي افزايد و منظره اي ناخوشايند را به تصوير مي کشد.
پاي صحبت دارندگان تاکسي هاي خصوصي که مي نشيني از ميزان مبالغي که هر ماه به عنوان ماهيانه به شرکت هاي خصوصي پرداخت مي کنند، گلايه دارند و مي گويند براي جبران پرداخت اين هزينه، ناچار به حمل مسافر دربستي هستند.
برخي تاکسيرانان بر اين باورند که نظارت دقيقي بر عملکرد تاکسي ها به ويژه در بخش خصوصي وجود ندارد.
به گفته کارشناسان شهري، بي نظمي در بخش دريافت کرايه از مسافران، يکي از آثار عدم نظارت دقيق تاکسيراني بر عملکرد رانندگان تاکسي است که به رغم مصوبه تعيين نرخ کرايه تاکسي ها از سوي شوراي شهر، مشکلات همچنان به قوت خود باقي است.
پير مردي که در خيابان مطهري به انتظار تاکسي ايستاده است با اشاره به يکي از تاکسي هايي که از پيش رويش عبور مي کند، در اين باره مي گويد: در روزهاي عادي انواع و اقسام تاکسي ها را در خيابان ها مي بيني اما هنگام ازدحام مسافران در صبح و بعد از ظهر يا با اندکي بارندگي، اين تاکسي ها تنها به دنبال مسافر دربستي مي گردند.
خانم ميانسالي نيز در اين زمينه مي گويد: به نظر مي رسد، دريافت تاکسي براي عده اي تبديل به امتيازي شده است تا پس از کسب اين امتياز، بنزين بيشتر يا مجوز عبور و مرور در محدوده طرح ترافيک را پيدا کنند .
“پري عباسي” مي افزايد: من در يک شرکت خصوصي فعال هستم و اين تاکسي ها به واسطه مجوز عبور و مرور در طرح ترافيک، در شرکت ما به صورت پروژه اي فعاليت مي کنند.
حرف هاي رانندگان تاکسي نيز شنيدني است. “احسان پور محمدي ” راننده 40 ساله اي که در اين طرح خودرو وي تبديل به تاکسي سبز شده است، مبالغ دريافتي از سوي شرکت هاي تاکسيراني خصوصي را به حق نمي داند.
او مي گويد: در ابتدا براي حق عضويت، مبلغ دو ميليون ريال به شرکت هاي تاکسيراني بايد پرداخت کني و ماهيانه نيز 700 هزار ريال به عنوان شهريه بپردازي اما در قبال آن، خدمات مناسبي دريافت نمي کني.
وي اضافه مي کند: متاسفانه شهرداري به نام خصوصي سازي، شرکت هاي تاکسيراني را تبديل به امتيازي براي افراد خاص کرده است که با بهره گيري از اين امتياز، ماهانه مبالغ زيادي دريافت مي کنند.
“صمد الهياري” مرد ميانسالي نيز که در اين طرح، پيکان مدل 80 خود را به تاکسي سبز تبديل کرده است، با گلايه از مسوولان شهرداري مي گويد: ‌پرداخت شهريه ماهانه و حق عضويت را به جان مي خرم اما بايد در ازاي اين مبالغ، خدماتي نيز ارايه شود.
وي مي افزايد: 10 شرکت فعال در تهران مبالغي بين 200 تا يک ميليون ريال از دارندگان تاکسي هاي خصوصي به عنوان حق عضويت ماهانه دريافت مي کنند.
گلايه هاي شهروندان و تاکسيرانان در حالي مطرح مي شود که مسوولان دولتي بارها در اين زمينه اظهار نظر کرده و از مديريت شهري به ويژه شهردار تهران خواسته اند ساز و کاري را فراهم کند تا نظارت بيشتر و دقيقتر بر عملکرد تاکسيراني و جابجايي مسافر صورت گيرد.
البته، “پيمان سنندجي” مدير عامل تاکسيراني تهران نيز اخيرا گفته است با تدوين مهندسي خطوط تاکسيراني، مشکلات گذشته مسافران و تاکسيرانان حل خواهد شد و نظارت دقيقي بر عملکرد تاکسيرانان انجام مي شود.
“حسين هاشمي” مدير سابق ساماندهي مسافربرهاي شخصي در اين زمينه مي گويد: در طول چهار سال گذشته، تعداد 200 هزار مسافربر شخصي و سواري ون به بخش حمل و نقل عمومي افزوده شده است.
وي ‌بخش عمده اي از اين خودروها را ساخت کارخانه هاي داخلي اعلام مي کند و مي افزايد: دولت براي ورود و ساماندهي اين تعداد خودرو به ناوگان حمل و نقل عمومي، بيش از هفت هزار ميليارد ريال تسهيلات و دو هزار ميليارد ريال کمک بلاعوض اختصاص داده است .
به گفته هاشمي، ميزان تسهيلات اختصاص داده شده از سوي دولت به خودروهاي سبک 50ميليون ريال و در بخش خودروهاي ون 100 ميليون ريال بوده است.
حال، مديريت شهري با اتخاذ تدابير مديريتي کارآمد و نظارت دقيق، موثر و علمي بر عملکرد تاکسي ها بايد مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومي به ويژه در بخش تاکسيراني را هر چه سريعتر حل و فصل کند تا هم زمينه رضايت مردم فراهم شود و هم تاکسيرانان.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در بازی